Cania Gorge National Park - Reisverslag uit Wongalee, Australië van Willy Meesters - WaarBenJij.nu Cania Gorge National Park - Reisverslag uit Wongalee, Australië van Willy Meesters - WaarBenJij.nu

Cania Gorge National Park

Blijf op de hoogte en volg Willy

02 Augustus 2012 | Australië, Wongalee

Leuke avond gehad in de camper gisteravond. We hebben gekaart, hartenjagen. Hartstikke leuk. We waren allemaal lekker fanatiek en hebben samen een hoop lol gemaakt. Daarna tandenpoetsen en naar bed. Buiten was het koud, de camping eigenaar vertelde ons vandaag dat het vannacht -1°C. was geweest. Brrrr. s’Morgens als de zon op komt warmt het gelukkig snel weer op en is het al gauw weer heerlijk weer. Voor vandaag hadden we gepland om uit te slapen en lekker geen wekker te zetten. Toen iedereen uit bed was, halverwege de ochtend dus, hebben we een lekker warm ontbijt gehad. Op z’n Australisch, baked beans (witte bonen in tomatensaus), scrambled eggs, en gebakken bacon. Heerlijk. Wat ontbijten betreft hebben we ons al aardig aangepast. Na de koffie en de afwas zijn we gaan wandelen in het national park. Er zijn hier verschillende wandelroutes uitgezet. In de Cania kloof loop je voornamelijk onder langs de rotsen en volg je op goed aangelegde paden de loop van de rivier. De begroeiing is hier weer heel anders dan dat we tot dusver gezien hebben. Australisch bos met hoge eucalyptus bomen met soms lianen en hertshoorn-achige planten erin, struiken waarvan enkele soorten bloeien en heerlijk ruiken, “black boys”ofwel palmachtigen met een zwarte stam en groen gras dat uit de top groeit, etc. In de kloof is het allemaal nog redelijk groen. Daarbuiten is het allemaal dor en droog, maar nog steeds heel mooi. We zien en horen veel vogels en komen vandaag zelfs een raar soort wilde kip tegen. Onze eerste route gaat naar de “dripping rock” hier sijpelt water uit de zandstenen rotsen. In de loop der tijd hebben zich hier allerlei mossen en varens ontwikkeld. Ook staan er palmbomen. Verder op komen we bij de “overhang”, dit is een overhangende rotswand die boven een riviertje hangt. Het ziet er mooi uit, de verschillende kleurlagen in de zandstenen rotsen maken het bijzonder. We lopen een stukje stroomopwaarts, over de rotsblokken in het riviertje, onder de rotswand door en maken mooie foto’s. Daarna moeten we een stukje terug lopen om de volgende wandelroute te doen. Deze gaat langs een paar grotten, de “dragon cave” en de “bloodwood cave”. Dit zijn op zich niet echt grotten, maar meer uithollingen in de rotwanden. Wel leuk om te zien. De route zelf is ook mooi omdat we langs grote rotsblokken lopen over leuke paadjes. Na het uitzichtpunt over de gorge bezocht te hebben zijn we terug gegaan naar het beginpunt. Marjolein, Jeroen en David vonden het genoeg voor vandaag, het was tenslotte een rustdag. Nico en ik hebben nog een andere wandelroute gelopen, deze ging naar de “two storey cave”. Dit was een rondwandeling van 1,3 km langs een andere rotswand. Halverwege kwamen we bij de grot aan. Geen uitholling in de rots deze keer maar een echte grot, die een flink stuk de rotswand in ging. Zoals de naam als zegt was dit een grot met twee verdiepingen. Achterin de grot kon je via de rotsblokken omhoog klimmen en kwam je in een andere grot uit. Deze grot had ook een opening in de rotswand waardoor je goed zicht had. In het donkere gedeelte achterin deze grot hingen vleermuizen aan het plafond. Deze ontdekten met het licht van Nico’s blackberry.
Ander “wildlife” hebben we vandaag niet gezien. Ondanks dat onze jongens dusver erg hun best hebben gedaan om een slang in het wild te vinden, hebben we die ook vandaag niet gezien. Dit komt denk ik omdat veel slangen nachtdieren zijn en pas actief worden in de schemering. Ook horen ze ons waarschijnlijk al van ver aankomen met onze zware wandelschoenen en ons geklets. Spinnen zien we ook niet veel. Misschien verandert dat nog als we in tropisch regenwoud komen volgende week. Om een uur of vijf zijn ook wij weer terug op de camping en is het tijd voor een ijsje. Nog eventjes genoten van de laatste zonnestralen van deze dag en nog wat gekletst met de Aussies bij het kampvuur. Daarna aardappelen met sla en verse worst gegeten in de camper. Nu is het tijd voor koffie. Straks weer hartenjagen en dan bijtijds naar bed. Morgen vroeg op. We rijden dan naar de omgeving van Mackay, dit ligt zo’n 550 km verderop in het noorden, aan de kust. Dan zijn we dicht bij de Whitsunday Islands waar we willen zeilen en duiken.