Whitsunday Islands - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Willy Meesters - WaarBenJij.nu Whitsunday Islands - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Willy Meesters - WaarBenJij.nu

Whitsunday Islands

Blijf op de hoogte en volg Willy

05 Augustus 2012 | Australië, Airlie Beach

Vandaag was het eindelijk zover, we zijn wezen duiken bij de Whitsunday Islands. Om kwart voor acht kwam het transfer busje om ons naar de Mataray te brengen. Met deze boot hebben we onze dagtocht gemaakt. Met 25 anderen en een bemanning van 5 man zijn we afgevaren uit de haven van Airlie Beach. Onze eerste bestemming was Whitehaven Beach. Nadat we uit de haven vertrokken waren en op open zee kwamen, zagen we walvissen zwemmen. Onze boot stopte direct en daarna was het turen om te kijken wanneer ze weer boven kwamen. Al gauw was dat het geval. Links van de boot zwom een walvis en aan de andere kant zwom een andere, die had een jong bij zich. We zagen de rugvinnen boven water komen en een stukje van de staart. Daarna waren ze gauw vertrokken. Aan de bewegingen van het water zag je de slagen van de staart van de walvis. Het was prachtig om zo dicht bij deze dieren te zijn. Na enige tijd werd de motor van de boot weer gestart en voeren we verder naar de bestemming. Het was een prachtige dag, helder blauwe hemel, zo goed als geen wind en lekker warm (ca 25°C). De Mantaray werd voor anker gelegd in Tongue Bay, waarna we allemaal in een rubberbootje met buitenboordmotor aan wal gebracht werden. Whitehaven Beach lag aan de andere kant van het eiland. We hebben eerst een korte wandeling omhoog gemaakt, naar het uitzichtpunt over Whitehaven Beach. Eenmaal daar aangekomen zagen we een uitzicht, zoals je normaal gesproken alleen op anzichtkaarten ziet. Helder witte stranden met glashelder water. Onze gids vertelde ons dat dit het witste en zuiverste strandzand ter wereld is. Het zand is heel fijn en bestaat voor 98,6% uit silica. Het op twee na witste en zuiverste strandzand ligt op Fraser eiland, dit is het zand van Lake Mckenzie, dat bestaat ui 86% silica. Whitehaven Beach is een door Unesco aangewezen beschermd natuurgebied en uniek in de de wereld. Onze gids vertelde dat er, een tijdje geleden, een Nederlandse toerist is aangehouden op het vliegveld van Brisbane. Hij had een paar honderd gram Whitehaven zand in zijn koffer in een plastic zak. Men dacht eerst dat het cocaine was. De man kreeg boetes van in totaal 41 duizend dollar, vanwege het meenemen van zand uit dit beschermde natuurgebied en het daardoor schade toebrengen aan dit gebied. Als je boven op het uitzichtpunt staat kun je donkere vlekken in het water zien, deze bewegen. Deze vlekken zijn pijlstaartroggen. Ook kun je soms kleine tot middelgrote haaien zien, deze leggen eieren in de ondiepe delen en vertrekken dan weer. De baby haaien groeien op in de relatief ondiepere delen en zwemmen dan verder naar de riffen. Na het maken van foto’s van de prachtige stranden, zijn we naar beneden gegaan, naar het strand. Pootjebaden en zwemmen. We hebben allemaal een neopreenpak (maar 1mm dik) meegekregen tegen eventueel aanwezige “box-jellyfish”, dit zijn extreem giftige kwallen die voornamelijk na oktober langs de oostkust voorkomen. Ook wordt ons verteld om op te passen dat we niet per ongeluk op een rog gaan staan, want dan gaan ze met hun gitige staart zwiepen. Over Steve Irwin, de Crocodile Hunter die is overleden door contact met een dergelijke rog wordt gezegd dat hij een grote rog van boven en achter benaderde, het dier schrok hiervan en verdedigde zichzelf door met zijn giftige staart te zwiepen. Steve werd zo een aantal keren geraakt en is daarna overleden. De roggen hier zijn kleiner, je kunt ze door het glasheldere water goed zien, maar het blijft wel oppassen geblazen. We zien verschillende roggen op de bodem liggen en besluiten de duikbrillen en snorkels erbij te pakken. Nu kunnen we ze nog beter bekijken. Het zijn prachtige dieren, die rustig op de bodem blijven liggen, of als het ze te druk wordt, weg zwemmen. Ook zien we enkele hele mooie vissen. Na een half uurtje worden we geroepen en moeten we weer verder. De heuvel overlopen en met de rubberboot weer naar de Mantaray, om vervolgens koers te zetten naar de duik- en snorkelstek voor vandaag. Onderweg hebben we eerst nog een lekkere lunch gehad, aan boord van het schip. Daarna klaar maken voor het duiken of snorkelen. Nico, David en ik bleken de enige duikers, de rest ging allemaal snorkelen. Jason, lid van de bemanning, was de duikinstructeur voor vandaag. Na een uitgebreide instructie en afstemming van de te gebruiken handsignalen hebben we onze duiksets opgebouwd. Buddieparen voor vandaag waren David + Jason en Nico + ikzelf. Na de buddiechecks zijn we van het plateau aan de achterkant van de boot het water ingestapt. Jason leidde de duik verder en we zijn met z’n vieren afgedaald. Toen we naar beneden keken zagen we direct een grote grijze vis van ca. 1,3 meter om ons heen zwemmen. Een mooi beest maar toch uitkijken, want hij had flinke kaken en scherpe tanden. Later vertelde Jason ons dat dit type vis in het verleden een stuk van de hand van de vroegere skipper had afgebeten, toen deze zijn hand buiten de boot in zee aan het afspoelen was. Toch een prachtig beest. Langzaam en beheerst afdalen met zijn vieren tot een diepte van ongeveer 8 meter en netjes boven het rif blijven zweven. Het ging voorbeeldig. We hadden geen handschoenen aan, ondanks dat veel van het koraal, vooral de fel gekleurde delen, giftig is. Jason vertelde dat er bewust geen handschoenen worden gebruikt, om te zorgen dat we niets aanraken. Het koraal mag in geen geval beschadigd worden. Jason zwemt voorop, met David vlak aan zijn zijde. Nico en ik volgen. Na een tijdje raapt Jason iets op wat lijkt op een grote dikke zeekomkommer, of een spons. We mogen bij toerbeurt dit levende ding vasthouden en zetten hem daarna voorzichtig weer op dezelfde plek terug. We zwemmen tussen grote koraalstukken door en zien allerlei mooie gekleurde vissen. Ook pakt Jason een mooie zeester op, die zich aan hem vasthoud als hij zijn hand omdraait. Het is een prachtige ervaring om in zo’n mooie omgeving te zwemmen. We genieten volop. Van verschillende vissen en delen koraal maak ik foto’s met een onderwater-cameraatje. Of het wat wordt met deze foto’s valt nog te bezien. Ik heb er weinig vertrouwen in. We zien wel. Na iets meer dan een half uur gaan we weer naar de oppervlakte. David en ik hebben dan nog 100 bar lucht, Nico zit nog maar op 50 bar, dat is de grens, vandaar. De rubberboot sleept ons terug naar de Mantaray. Aan boord ontdoen we ons van het lood en de vesten. Nico en David gaan aan boord, ikzelf ga met de rubberboot richting strand om te snorkelen. Zo’n 50 meter van de wal kwam ik Marjolein tegen. Samen hebben we nog even leuk gesnorkeld boven een prachtig koraalveld met een hele grote school vis en diverse andere mooi gekleurde vissen. Net of je in een aquarium zwemt. Prachtig. Leuk om te ervaren dat als je in zo’n school vis zwemt, ze gewoon met je mee zwemmen. Heel apart. Daarna terug naar de Mantaray om voor te bereiden op de volgende duik. De flessen waren inmiddels verwisseld en de sets stonden al klaar. Goed: lood om jackets aan, buddiechecks en weer in de rubberboot. Deze keer gingen we naar de punt van de baai, omdat daar wel eens haaien zijn. Met een achterwaartse rol het water in en afdalen maar weer. Opnieuw mooi beheerst allemaal. Onderwater zagen we grote rotsblokken en rotswanden, begroeid met prachtig gekleurd koraal. Daar zwommen we tussendoor. Het zicht was net als bij de eerste duik goed, we konden met gemak 15 tot 20 meter ver zien. De watertemperatuur was 22°C. Opnieuw was het een hele mooie duik. We hebben verschillende grote vissen gezien, maar helaas geen haai of schildpad. Net als bij de eerste duik zat Nico na een half uurtje al weer op 50 bar, terwijl David en ikzelf nog 100 bar hadden. Jason bracht Nico toen naar de oppervlakte om met de rubberboot opgehaald te worden, terwijl wij beneden op Jason hebben gewacht. Daarna zijn we, met een mooi tochtje onderwater, richting de Mantaray gezwommen. We kwamen precies onder de kiel uit. Daarna aan boord, ervaringen uitgewisseld en nagekletst. Toen zijn we teruggevaren naar Airlie Beach. Ondertussen nog genoten van het prachtige uitzicht over de zee en de omliggende eilanden. Vanavond hebben we lekker gebarbequed in de openbare keuken op de camping. David heeft aardappelschijfjes, hamburgers en worstjes gebakken en met een pan spercieboontjes erbij, hebben we ons dat lekker laten smaken. Morgen hebben we een rustdag, de catamarantocht is gecancelled door de organisatie, dit kregen we bij terugkomst op de camping te horen. We nemen morgen wel contact op om te kijken of we dinsdag nog iets leuks kunnen doen, als alternatief. Morgen dus geen wekker..

• 05 Augustus 2012 - 15:50

Erna Aarsen:

Jullie genieten echt he!! Geweldig. Leuk om jullie avonturen te lezen. kissies van Nanoe. groetjes, Erna

• 05 Augustus 2012 - 16:02

Hans:

Hoi allen, bedankt voor de leuke korte verslagen. Als je ze leest wil je het liefst het vliegtuig pakken en afreizen. Geniet nog van jullie vakantie en we kijken uit naar het volgend verslag. Hans, Irma, Lisa en Job.

• 05 Augustus 2012 - 18:46

Joost:

Vandaag ontdekt dat je reisverhalen schrijft, prachtig wat jullie allemaal meemaken en beleven!

• 05 Augustus 2012 - 19:47

Willy. Meesters@home.nl :

wat een mooi relaas prachtig . en wat een genieten . dat neemd niemand jullie meer af. en wat een mooi wit strand . maar neem niet wat mee ha ha,,,, . mooi duur zand . we hebben ook van de reis genoten . wat een geluk dat ik een beetje met pc over weg kan . moet soms wel een beetje hulp als het even niet wil . maar er is altijd wel iemand die mij dan even helpt . heel leuk dat je gebeld hebt . er was net iemand om mij te helpen met de pc . en ik had m eteen een hele lange mail. heel fijn . bedankt hoor zo duurd de tijd voor ons ook niet zo lang . en wij genieten er zo ook van . nu gaan we naar de olimpise spelen kijken wat er vandaag is gebeurd. en vanavond zijn er weer zwem wetstrijden voor de dames . het weer is hier ietsjes beter vande week zal het nog beter worden . eerst zien dan geloven . wij zijn vanmidag naar ootmarsum geweest en zijn beland op een terrasje wand er kwam een dikke bui regen en onweer . dus daarna . was de lol er wel af want wij hadden al veel gelopen en zijn toen maar weer naar de auto gegaan en . en een eindje rond gereden . en maar weer op huis aan . en zo was dezondag middag wel weerom . en nu is je mail ook klaar . allemaal groetjes en nog heel veel plezier oma en opa

• 06 Augustus 2012 - 10:21

Klacien:

heb ik het mis als ik zeg dat de tempoeraturen blijkbaar weer omhoog zijn gegaan, of zijn er grote verschillen daar in aussieland....
    schitterende fotoos, en wat fijn dat het duiken in ieder geval al is gelukt....en ik lees dat er nog meer moois gaat komen...super hoor

o ja en de dames kunnen al snorkelen,... duiken is evita net iets beter in...*-* knuffels!!!!!

• 06 Augustus 2012 - 13:48

Willy Meesters:

Ja Klacien, het is hier inderdaad warmer dan in Cania Gorge. Vooral s'nachts. Overdag is het heerlijk warm zomerweer, ook in Cania Gorge was dit zo.

Joost, Erna, Leuk dat jullie ook de weg naar deze verslagen hebben gevonden, bedankt voor de leuke reacties.

Hans en Irma: We zijn heel benieuwd naar jullie vakantie verhalen!!
    Ik zal vooral doorgaan met deze korte en bondige verslagen! ;-)

We bedenken nu ineens dat we helemaal niets meer hoeven te vertellen als we thuis zijn, jullie weten alles dan al! Ha ha. Als je snel een vlucht boekt kun je nog mee met een paar leuke uitjes in Cairns. Ik zorg wel voor een lekker biertje.

Pa en Ma: Leuk dat jullie ons op de PC kunnen volgen en ook leuk om jullie emails en reacties te lezen!

Groetjes aan iedereen vanuit "Down Under".

• 06 Augustus 2012 - 21:42

Klacien:

hahahaha...zo makkelijk komen jullie er niet vanaf...er zal ongetijfeld nog wel meer zijn waar je over uit wilt of kunt wijden...gelukkig dus dat jullie nu weer in een warmer gedeelte zitten, begint anders net iets te veel op het vertrouwde kikkerland te lijken als het snachts gaat vriezen....

o enne ik hoorde van de week van iemand die had het over die voetenvisjes, die je voeten kaal en zacht eten, kijk uit, volgens de geleerden kun je er een soa van op lopen, vraag me even niet hoe en wat , maar het klonk me serieus in de oren.....brrrr

• 10 Augustus 2012 - 11:26

Je Buurtjes Van 4:

Hoi Meestertjes, eindelijk de lang verwachte duik ervaring in Aussieland. we zijn zeer benieuwd naar de onderwater foto's, hopelijk voor jullie en een beetje voor ons zijn ze toch gelukt.
    Hele leuke verslagen Willy, ik geloof dat er maar zeer weinig momenten zijn waarop het iets minder is zoals de hele koude nacht in de camper en bij +1 's ochtends lopen naar een evenzeer koud was/toilet blok.

In de Adelaar is alles rustig, het gras is gemaaid, planten hebben water en de beestjes worden verwend met andijvie en paardenbloem blaadjes, waarvan er in deze buurt voldoende groeien, vooral op 4!
    De Olympische spelen in London waren ook een ervaring, wat een enorm complex dit Olympische dorp. Minstens 30 minuten lopen van de ingang naar je venue. we hebben genoten van de dames hockey wedstrijden. Ze doen het goed de Oranje heren en dames daar in Londen.
    Ik neem aan dat de Olympische spelen helemaal aan jullie voorbij gaan, zeker nergens een tv in de buurt.
    Neil en ik gaan nu nog even een weekje zon op doen in Zuid Frankrijk, Thomas heeft dus weer het rijk alleen, maar goed dat jullie er niet zijn, want meneer kan heel luidruchtige feestjes geven;-)
    We zullen een camping koelkast bij jullie keuken zetten, Annemarie zal boodschappen halen en ze hierin plaatsen. Zelf zijn wij ook pas op 19 aug terug.
    Nog een zeer fijne tijd gewenst allemaal.
    Groeten en tot gauw.
    The Kerry's

• 10 Augustus 2012 - 13:54

Willy Meesters:

Hallo buurtjes,
    Fijn dat alles zo goed wordt verzorgd en geregeld. We moesten maar eens wat vaker op vakantie gaan ;-)
    Hartstikke fijn. Goed om te lezen dat jullie genoten hebben in Londen. We zien af en toe de Aussies op de olympische spelen presteren. Verder zien we er inderdaad weinig van.
    Neil en Gert: een hele fijne vakantie gewenst in Frankrijk en wens Thomas veel plezier met zijn feestjes!
    Tot gauw allemaal.
    Groetjes.
    Willy, Marjolein en de jongens.