Hydeaway Bay - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Willy Meesters - WaarBenJij.nu Hydeaway Bay - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Willy Meesters - WaarBenJij.nu

Hydeaway Bay

Blijf op de hoogte en volg Willy

06 Augustus 2012 | Australië, Airlie Beach

Vanochtend uitgeslapen en lekker rustig aan gedaan. Rond het middaguur zijn we naar Airlie Beach gereden en naar de ticket office gegaan om na te vragen over de afgelaste catamaran tocht. Uiteindelijk bleek dat er vandaag, vanwege onderhoud aan de boot, niet gevaren kon worden. Morgen kunnen we alsnog mee, dat is prima. De boeking omgezet en met de jongens de opties voor vanmiddag doorgesproken: zwembad op de camping of een strandje en daar zwemmen en snorkelen. Unaniem kozen we voor het laatste. Zo’n 35 km verderop ligt een hele rustige baai met de naam Hydeaway Bay. Dat leek ons een geschikte plek. Even snel boodschappen gedaan bij de Woollie, lekkere vleespasteitjes (pies) en fruit gekocht en op naar het strand. Via allerlei weggetjes in het achterland van Airlie Beach, tussen suikerrietvelden en eucalyptus bossen door, kwamen we uiteindelijk in de uithoek terecht die Hydeaway Bay heet. Op het eind van de weg was een parkeerplaats, vandaar konden we het strand op. Er stond een groot informatiebord op de parkeerplaats, het strand is een beschermd natuurgebied, omdat daar ieder jaar zeeschildpadden hun eieren komen leggen. Over een paadje tussen de bosjes door, komen we op een stil en verlaten strand van een prachtige baai. Het water is er ondiep en glashelder. Mooie plek om te zwemmen en te snorkelen. We komen een vrouw tegen die haar honden aan het uitlaten is. Navraag bij haar leert dat er hier, om deze tijd van het jaar, geen zeer giftige en dodelijke “box jelly fish” (kwallen) voorkomen. Dat hebben we ook op de Mantaray gehoord. Omdat we nu geen beschermende pakken hebben voor de kwallen en ter bescherming tegen zonnebrand, gaan we zekerheidshalve snorkelen met T-shirts aan. Het onderwaterleven is mooi, we zien op verschillende plekken rotstachtige bodemstructuren met daarbij behorend leven: vissoorten die daar hun schuilplekken hebben en scholen met mooi gekleurde visjes die in die omgeving verblijven. Ook zien we enkele grotere vissen. Op veel plaatsen groeien anemonen en koraalsoorten. Er zijn veel kleine holletjes in de bodem waar kreeftjes en visjes wonen. Opvallend is dat er veel zwarte dieren op de bodem waren. Het deed ons denken aan een gigantisch soort naaktslak. Ze waren soms wel een halve meter lang. Later nog een mooie strandwandeling gemaakt, fruit gegeten en nog even op het strand gelegen om te genieten de laatste zonnestralen. De dagen vliegen hier voorbij. Om 5 uur staat de zon al heel laag en na zes uur is het al snel donker. Ingepakt, terug naar de camping, een extra nacht bijgeboekt voor morgen en koken. Op de gezamenlijke BBQ-plek onze steaks en aardappeltjes gebakken, sla erbij en eten maar. Nu even lekker uitbuiken. Straks een wijntje voor mij, sap voor de rest en bijtijds naar bed. Morgenvroeg worden we om 7.05 uur opgehaald voor een dagtocht op een supersnelle catamaran, de Camira. We gaan opnieuw een dag genieten van de mooie Whitsunday Eilanden.

• 06 Augustus 2012 - 16:36

Klacien:

heel veel plezier morgen....wie weet weer walvisen spotten