Mossman Gorge - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Willy Meesters - WaarBenJij.nu Mossman Gorge - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Willy Meesters - WaarBenJij.nu

Mossman Gorge

Blijf op de hoogte en volg Willy

10 Augustus 2012 | Australië, Port Douglas

Een heerlijk Australisch ontbijt gehad. Marjolein had bacon en een eitje gebakken en ook brood geroosterd. We hebben lekker in de zon voor de camper ontbeten. Vooraf hadden we bij de receptie van de camping alle activiteiten voor de komende dagen laten boeken. Het kan maar vast geregeld zijn, wel zo fijn. Voor vandaag hadden we gepland om een deel van het Daintree National Park te bekijken bij Mossman Gorge. Rond het middaguur zijn we vertrokken, richting Mossman. Dit ligt hier vlakbij, op zo’n 20km afstand van Port Douglas. Het weer is vandaag opnieuw prachtig. Gisteren was er hoge bewolking en vooral in de bergen hingen er nogal wat wolken. Nu was de hele hemel helder blauw. Ook in het regenwoud zou het dus droog moeten zijn, prima. De temperatuur was opnieuw 25°C. Aangenaam warm dus. In Mossman zijn we van de grote weg af gegaan, richting de parkeerplaats voor de Gorge. Daar aangekomen zijn we met de shuttlebus verder gegaan naar het vertrekpunt voor de wandeling door het tropische regenwoud. Het bos was fantastisch: hele grote bomen met gigantische wortelstelsels, de boomstronken en takken zaten vol met epiphyten. Dat zijn planten die op de boom leven, maar niet parasiteren en de boom alleen als ondersteuning gebruiken. Veel van de hele grote bomen zijn eigenlijk ontstaan doordat er op de boomstam een andere boom is gaan groeien, deze is helemaal uitgegroeid op een zodaning wijze dat de gastheer helemaal omsloten is geraakt. Die sterft dan af en rot weg. De gigantische reuzebomen zijn daarom vaak hol van binnen. We konden met eigen ogen zien, toen we bij één van de grote bomen, tussen de grote wortels dwars door de boom heen konden lopen, heel apart. Het wandelpad bracht ons over de Mossman river, via een stalen hangbrug. Daarna verder lopen door het oerwoud over een redelijk goed pad. Een tijdje later kwamen we bij de rivier uit. Deze lag vol met grote rotsblokken. We hebben er natuurlijk allemaal even lekker op geklauterd en van genoten. Vervolgens verder gewandeld. Af en toe passeerden er andere mensen, het was niet druk. De jongens liepen natuurlijk voorop en Marjolein achteraan, die was druk met foto’s maken. Opeens stopte Jeroen en gebaarde ons om op te passen: er lag een fel gekleurde slang midden op het pad! Die zag er gevaarlijk uit. Ineens hoorden we een paar kinderen achter ons hard lachten, hun grap had gewerkt. De slang was nep! Ze pakten hun speeltje gauw op. We moesten er zelf ook allemaal flink om lachen. Veel leven hebben we niet gezien. Het regenwoud hier is vrij stil overdag. We hebben af en toe een vogel gehoord en zagen een enkele keer een soort kalkoen tussen de lagere begroeiing scharrellen. Slangen en spinnen hebben we niet gezien. Wel zagen de jongens een klein wit kikkertje. Voor de rest leek het oerwoud uitgestorven. Misschien dat we over een paar dagen, als we een nachtwandeling met gids gaan maken in het Daintree oerwoud bij Cape Tribulation, meer leven zien en horen. Na afloop van de wandeling kwamen we aan bij een mooie zwemplaats in de Mossman Rivier. Er was een grote groep Fransen aan het zwemmen, die waren nogal luidruchtig. We hebben even gewacht tot ze waren vertrokken en toen we de plek zo goed als “voor onszelf” hadden, zijn we gaan zwemmen. Het was heerlijk fris en volgens sommigen koud ;-). Na te zijn opgedroogd in de zon zijn we via een pad langs de rivier weer teruggelopen naar het vertrekpunt van de shuttlebus. Het was ondertussen al bijna vijf uur geworden. We hebben snel even boodschappen gedaan op de weg naar de camping en later een lekkere pastaschotel gemaakt. We hadden chocolademousse als toetje. Ondanks dat ik twee pannetjes pasta en een hele grote pan met saus had gemaakt, is alles helemaal op gegaan. Blijkbaar krijg je flinke trek van het buitenleven. Vandaag was een heerlijke rustige dag en toch hebben we weer veel moois gezien. Morgen gaan we met een supersnelle boot naar de “outer reef”, ofwel de buitenkant van het Great Barrier Reef. We gaan in totaal drie duikplekken bezoeken. Jeroen en Marjolein kunnen snorkelen. Om 07.25 uur worden we opgepikt bij de receptie van de camping. We zien er naar uit!

• 10 Augustus 2012 - 19:10

Klacien:

allereerst, een knorretje van Famke en een dikke slobber van Evita.....om alvast aan te wennen :-)), lex wil al wel een balletje jullie kant opgooien....wat zal dat ventje jullie dames straks gaan missen..trouwens ik ook,.... Lolke moet volgende week alweer aan het werk, over is de vakantie alweer....gelukkig hebben we overwegend goed weer gehaden heeft ook lolke op zijn tijd dingen kunnen ondernemen, met vrienden aan de borrel geweest, mannendag naar lemmer skutjesilen....vanavond gaat hij hooivorkdarten, zal ook wel weer hylarisch worden...ik pas samen met de hondjes op Irene...dat gaat allemaal prima

de namen van al die plekken die jullie aandoen klinken ook geweldig...wat zullen jullie straks anders naar tevee opnames van asstralische natuur etc aankijken...
    Veel plezier de komende dagen....
    knor knor, slobber slobber :-))

• 10 Augustus 2012 - 20:15

Erna En Nanoe:

Wat een geweldige reis maken jullie. Met veel plezier lees ik de verhalen ( en nanoe ook :-) )
    een dikke lebber van dat kleine meisje, wiens mam en oma het ook goed maken begreep ik net.

Geniet lekker daar!!! ( begreep net pas dat de jongens ook mee zijn, wat super!)